Unison donosi pet prijedloga za hitan povratak glazbenih događanja uživo!

Unison – Hrvatski glazbeni savez uputio je pet prijedloga za hitan povratak glazbenih događanja uživo. Prijedlozi su upućeni nadležnim vlastima: Vladi RH, Ministarstvu kulture RH, Stožeru Civilne zaštite RH i HZJZ.

Unison je krovni savez glazbenih udruga kojeg čine udruge skladatelja, izvođača i njihove službe za kolektivno ostvarivanje autorskih i izvođačkih prava: HDS – Hrvatsko društvo skladatelja i HDS ZAMPHGU – Hrvatska Glazbena Unija, HUIG – Hrvatska udruga istaknutih glazbenika, HUOKU – Hrvatska udruga orkestralnih i komornih umjetnika te HUZIP – Hrvatska udruga za zaštitu izvođačkih prava.

IMG_4488

5 prijedloga za hitan povratak glazbenih događanja uživo
28. travnja 2020.
Poštovani,
Unison – Hrvatski glazbeni savez je krovni savez glazbenih udruga kojeg čine
udruge skladatelja, izvođača i njihove službe za kolektivno ostvarivanje autorskih
i izvođačkih prava: HDS i HDS ZAMP, HGU, HUIG, HUOKU i HUZIP.
Restriktivne mjere javnog okupljanja proteklih 6 tjedana najprije su i najviše
pogodile upravo glazbenu i kulturnu zajednicu. Prvi su iz sigurnosnih razloga
otkazani i zabranjeni nastupi uživo, na terasama, koncertima i stadionima, a
potom su uslijedile mjere za sve ostale grane gospodarstva.
Razumijevajući razloge za odluke Vlade RH, Stožera civilne zaštite i Hrvatskog
zavoda za javno zdravstvo, podržali smo ih u proteklim tjednima, kao i ostali
građani zemlje. No činjenica je da se ogromna većina hrvatskih glazbenika zbog
toga našla u financijski iznimno teškoj situaciji kojoj se ne nazire (sretan) kraj:
naime, nastupi uživo glavni su izvor prihoda za glazbenike i jedan od
osnovnih pokretača sektora kulturnih i kreativnih industrija, koje s više od
22 milijarde kuna čine 6,3 % hrvatskog BDP a. Žive izvedbe glazbe glavni su
emotivni pokretač kontakta izvođača i publike, temeljem kojeg se u lanac
industrije uključuju i drugi presudno važni segmenti sustava: promotori,
diskografske i “publisherske” kuće, organizatori koncerata, servisi za prodaju
ulaznica, ostali popratni tehnički servisi, pa sve do medija – web portala, radio i
TV postaja koje prijenosima i snimkama donose glazbu u domove.
A glazba je, treba li reći, prvi pokazatelj emotivnog stanja i zdravlja nacije – njezini
su općepoznate prednosti podizanje atmosfere u zajednici i rasterećenje od stresa
te izravan poticaj na prilagodbu do nastavka uobičajenog života.
Glazba uživo ima ogroman pad opsega djelatnosti, ali i pad prihoda od 100% u
odnosu na uobičajene uvjete. Nužno je što hitnije odobriti moguće načine
obavljanja djelatnosti u prilagođenim uvjetima djelovanja sljedećih tjedana i
mjeseci.
Zato Vas, u ime više od 17 tisuća glazbenika, članova udruga našeg saveza i
njihovih obitelji, molimo i predlažemo da u plan revitalizacije gospodarskih
sektora po hitnom postupku razmotrite i uvrstite sljedećih 5 prijedloga čiji
je cilj spas glazbene djelatnosti i svih njezinih dionika:
1. Otvaranje glazbenih studija za snimanje i produkciju
S obzirom na popuštanje mjera od strane Stožera za civilnu zaštitu i predviđanja
mogućnosti okupljanja do 10 ljudi, smatramo logičnim da se otvore glazbeni i
filmski studiji za kreativne procese, stvaranje i snimanje glazbe te filmske i
televizijske produkcije.
Snimanja u kućnim uvjetima i polu-profesionalnoj ili amaterskoj kvaliteti ne mogu
trajno zamijeniti profesionalni način rada i potrebnu studijsku kvalitetu
produkcije. Trenutni način može kratkoročno zadovoljiti potrebe publike / tržišta
za novim djelima, ali će uskoro doći do zasićenja proizvodima takvog načina rada
jer ovaj način rada nema nikakvog ekonomskog niti financijskog učinka za
sudionike.
Trenutno u Hrvatskoj postoji oko 250 studija za profesionalno audio snimanje u
kojima je više od 700 ljudi stalno angažirano na snimanjima kao tehničko
osoblje ili kao prateći glazbenici, oko 2000 glazbenika povremeno snima, a u
zadnjih 20 godina preko punomoći HUZIP-u prijavljeno je više od 9000
glazbenika koji su tijekom svoje karijere stalno ili povremeno snimali.
Vremenski okvir za prijedlog 1:
a) Pojedinačne probe i snimanja, 2-3 osobe u studiju –od 28. travnja 2020.
b) Snimanje manjih višečlanih postava (do 10 ljudi) – s fazom popuštanja br.
3, od 11. svibnja 2020.
c) Snimanje orkestara/zborova – predlažemo uvođenje 4. faze koja bi
dopustila okupljanje do 90 pojedinaca u profesionalne svrhe, od 18.
svibnja 2020.
2. Koncerti na terasama i otvorenim gradskim prostorima
(trgovi, rive i sl.)
Smatramo da bi, sukladno uputama Stožera za civilnu zaštitu koji je naveo
mogućnost otvaranja terasa pri hotelima i ugostiteljskim objektima za potrebe
domaćih i eventualno stranih turista, trebalo odobriti i mogućnost održavanja
koncertnih nastupa bendova i/ili DJ-eva (upravo zbog jednostavnijih tehničkih
potreba za produkciju glazbe) na takvim terasama. Podsjećamo, glazba u ovakvim
trenucima opušta i potiče pozitivne emocije te time ima blagotvoran utjecaj na
publiku, njezino mentalno i emocionalno zdravlje. Također smatramo da bi i na
trgovima ili rivama u turističkim mjestima, uz obvezno pridržavanje razmaka
(koji bi bio definiran pozicijama ispred bine) i epidemioloških mjera, glazbenici
mogli održavati koncerte.
Navedeni objekti su među prvima zahvaćeni mjerama za zaustavljanje epidemije i
bit će iznimno gospodarski oštećeni zbog očekivanog smanjenja broja turista.
Uspostava punog obavljanja ove djelatnosti bit će moguća tek nakon financijskog
oporavka ugostiteljskog sektora. Više je od 3000 glazbenika koji se bave
glazbom na ovaj način, kao osnovnim ili dopunskim zanimanjem.
Vremenski okvir za prijedlog 2:
a) Odvijanje koncerata na terasama hotelskih i ugostiteljskih objekata –
od 11. svibnja 2020., tj. trenutka otvaranja istih
b) Odvijanje koncerata na trgovima, rivama i sličnim prostorima – tijekom
turističke sezone
3. Drive-in koncerti
Predlažemo održavanje koncerata na otvorenom prostoru s malim izvođačkim
postavima, uz zajamčeno održavanje preporučene distance među glazbenicima.
Publika bi bila u automobilima u drive-in prostoru, a kvalitetno audio-iskustvo
moglo bi joj se osigurati na razne načine: jedan uspješan svjež primjer iz Danske
uključuje posebnu FM frekvenciju na radio prijemnicima u automobilima. Postoje
i mogućnosti sudjelovanja sponzora koji bi pokrivali trošak produkcije i/li, barem
djelomično, honorare glazbenika.
Ideja je održavanje koncerata na otvorenom slično “drive-in” filmskim
projekcijama. Moguće lokacije u gradovima su veći slobodni parking prostori
(primjerice: u Zagrebu – parking kod Paromlina, kod Velesajma te zapadni parking
kod zgrade starog aerodroma Pleso). Posjetitelji ne bi izlazili iz automobila, a
svako drugo parkirno mjesto bi trebalo ostati prazno zbog distance. Ulaz bi bio
naplaćivan po automobilu ili u dogovoru sa sponzorom. Uslužna djelatnost bi se
odvijala uz pomoć konobara, od auta do auta, a higijenske potrebe bi se regulirale
distancom i dezinfekcijskim sredstvima.
Vremenski okvir za prijedlog 3:
Odvijanje djelatnosti na otvorenim prostorima – odmah, od 27. travnja.
4. Koncerti u zatvorenim prostorima
Smatramo da bi, sukladno uputama Stožera za civilnu zaštitu koji je naveo
mogućnost održavanja vjerskih službi, trebalo odobriti i mogućnost održavanja
koncerta u zatvorenim prostorima koji mogu osigurati međusobnu fizičku
distancu uz poštivanje epidemioloških smjernica. Odvijanje koncerata za manji
broj posjetitelja koji su distancirani oznakama po prostoru (zastavice, oznake na
podu, vrpce i sl.) ili po sjedećim mjestima moguće je uz pridržavanje svih
epidemioloških uputa. Zato predlažemo da se:
a) omoguće sjedeći koncerti s ograničenjem broja posjetitelja do 150, a koji bi
se održavali u bitno većim prostorima, uobičajenog kapaciteta od 300
posjetitelja naviše;
b) omoguće koncerti u zatvorenim stajaćim koncertnim prostorima poput
klubova koji mogu primiti od 200 ljudi do 2.000 ljudi u “standardnim”
uvjetima; i ovdje bi u novim uvjetima najveći broj posjetitelja iznosio 150
po događanju;
c) omogući održavanje većih koncertnih događanja, za više od 150
posjetitelja, u velikim koncertnim prostorima, poput sportskih dvorana i
sličnih prostora, koji inače imaju kapacitet od 2.000 ljudi naviše
Vjerujemo da bi time svi dionici glazbene industrije (izvođači, glazbenici, autori,
producenti, tonski majstori, booking agenti, vlasnici klubova, promotori i brojne
druge karike u razgranatom lancu glazbene industrije) ponovno imali financijske
koristi. To u konačnici vodi do očuvanja radnih mjesta, tijeka novca, redovite
isplate davanja prema državi te pokretanja dijela gospodarstva.
Trenutno u Hrvatskoj aktivno djeluje oko 5 tisuća autora, 10000 izvođača,
te oko 2 tisuće popratnih glazbenih radnika i tehničkog osoblja, povezanog s
koncertnom i izvedbenom djelatnošću.
Vremenski okvir za prijedlog 4:
a) od 4. svibnja, slično principu ponovnog obavljanja vjerskih službi
b) od 4. svibnja, slično principu ponovnog obavljanja vjerskih službi
c) od 18. svibnja 2020.

20622202_1434359789989405_387587402633416906_n
5. Koncerti na otvorenom (Open-air)
Predlažemo open-air koncerte koji se mogu održavati i pred većim brojem
posjetitelja koji bi na velikim otvorenim površinama (npr. Hipodrom, stadioni i
slično) na označenim pozicijama, u grupama od 5 ili do 10 ljudi pratili koncert.
Uslužna i higijenska djelatnost bi se mogla odvijati po principu redova iz modela
trgovina te uz poštivanje svih epidemioloških mjera.
Ovaj segment je iznimno vezan uz velike sponzore zbog produkcijskih troškova,
ali i zbog većeg okupljanja publike, što je sponzorima interesantno.
Slijedom toga, oporavak ovog sektora ovisit će i o oporavku sponzora. Više od
5000 ljudi, glazbenika i tehničkog osoblja je zahvaćeno ovim prijedlogom.
Većina su profesionalni glazbenici i glazbena djelatnost im je jedini izvor
prihoda.
Takav tip koncertne aktivnosti je nužno vezan uz broj ljudi i ukupnu atmosferu na
licu mjesta (u dvorani ili na stadionu), kompletnu produkciju (ozvučenje i
rasvjetu) i nije prenosiv na kućno pojedinačno slušanje. Pri tome, produkcijski
troškovi nisu zanemarivi. Svi navedeni trenutno mogući načini obavljanja ove
djelatnosti nemaju pozitivan – tj. nemaju gotovo nikakav – financijski učinak za
izvođače i autore glazbe. Naplata digitalnih prijenosa koncerata je praktički
nepostojeća, pa je potrebno što prije vratiti se uobičajenim načinima poslovanja,
uz prilagodbu propisanim zdravstveno-higijenskim mjerama.
Vremenski okvir za prijedlog 4:
Ljeto 2020. – od lipnja nadalje.
Ovaj segment izvedbene djelatnosti je prvi zahvaćen mjerama za zaustavljanje
epidemije i istovremeno zadnji kojem će biti omogućen uobičajen način obavljanja
djelatnosti. Stoga smatramo da bi koncertima na otvorenom, prema gore
navedenom prijedlogu, mogli osigurati odvijanje glazbene djelatnosti tijekom
turističke sezone, a da se pritom ne ugrozi publika i postojeći odlični rezultati u
borbi protiv korona virusa u RH.
ZAKLJUČAK:
Predloženih 5 modela povratka glazbenih nastupa uživo, kao vitalnog dijela
poslovanja hrvatske glazbene zajednice, šaljemo Vam s nadom da ćete uvidjeti
kako je za više od 17 tisuća ljudi, glazbenih kreativaca i njihovih obitelji, te s
njima povezanih djelatnosti, presudno važno da i glazbeni nastupi budu uključeni
već u prvi val relaksacije mjera.
Zahvaljujemo na pozornosti i razumijevanju pozicije naših članova, te smo na
raspolaganju svim resursima i informacijama, kako bismo zajedno što prije
koordinirali nastavak glazbenog života u zemlji.

20638106_1434359376656113_2419666667003664367_n

Leave a Reply